Wordless Wednesday Yang Hangat




Sila la tgk video bawah nie ye..merajuk nga mama tp xnak mama pujuk..mama mmg suka buli Iman..haha





"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior." 

 XOXO
 ♥zaza♥

Ragam 3 Bersaudara


Sabtu lepas akak aku pindah umah baru dia..dia beli umah kat Taman Lestari Puchong sana, dulu dia dok kat bangi..xdelah jauh mane dari umah aku..so, laki aku pun tolong la angkat barang even bru blk keje pagi tue..yela xkan xnak tolong sbb aku rapat kot nga akak aku yg nie..yela, kami berdua je pun dok dekat..yg lain kat negeri lain..

Bukan nak citer ape, just nk tunjuk gambar ragam 3 sepupu nie..kisahnye bila sorg mintak susu mula la tiga² pun nak susu..haha..jom tgk ye..

 Tengoklah, sehati sejiwa minum susu..kisahnye aku tnye Iman nak susu x sbb last dia susu kul 6.30 pg..mse nie dh kul 11 lebey..tros si abg zafran (baju ijau) pun nk susu jgk..alesha adik pada zafran (baju putih) pun nak susu jgk..mmg nie la geng kacip iman pun..klau pg jenjalan salu bertiga nie la..


Mcm² aksi minum susu diorg nie..bile 3sepupu nie berkumpul..pening kpale..mcm² ragam semuanya..tp seronok tgk diorg main..

Oh, sabtu nie akak aku nk wat makan² sempena dok umah baru dia..house warming la nie..so, jumaat nie mak ayah aku dtg cnie skali nga mak/ayah mertua akak aku..flight diorg kul 6ptg..ish x sabarnye nk jmpe diorg..ayah aku ahad nanti dh blk dah..sbb yela kt kg ada ayam itik mane leh tggal lelama..mak aku plak akan blk nga aku sabtu 28hb nanti..yeay blk kg..hepi nye..x sabar sbnarnye..hehe..nk mkn mcm² yg xde kat sini..hihi..x sabar nk tggu sabtu depan..


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior." 

 XOXO
 ♥zaza♥

♥ Xtau Nak Letak Tajuk Apa


Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk hidup..
Kekdg kite x sedarkan masa berlalu sgt pantas..umo dh meningkat..anak dah membesar, hidup makin mencabar, tapi pernah x time kite sndirian termenung kite fikir ada x kite merasa sgt bersyukur kerana diberikan hidup yang senang lebih dari org lain yg lebih susah dari kite..

Lumrah la kan manusia, x pernah cukup dgn apa yg ada..yg kaya nak lagi kaya, yg sederhana nak kaya dan of coz la yg kurang berkemampuan nk hidup senang..aku pun camtue jgak, nak yg terbaik utk diri dan keluarga..nak anak berjaya dalam hidup..nak suami berjaya dalam kerja..nak diri sndiri jgak berjaya..

Semua org nak hidup senang tapi Allah dah tentukan tahap mana rezeki kite..ada yg susah pada mulanya tapi dgn usahanya dia berjaya smpai ke tahap yg dia impikan..ada jgk yg lahir je dah kaya sbb harta mak ayah tp kemudiannye hidup susah sbb terlalu leka dgn kesenangan yg dimiliki..aku, lahir dlm keluarga sederhana, cukup makan, pakaian, didikan..Alhamdulillah walau mak ayah x kaya tapi mampu bagi didikan yg terbaik buat kami..aku pun x kaya tp Alhamdulillah boleh hidup dengan senang walau x mewah..

Bkn ape, byk sgt sekrg anak² org kaya yg terabai dan jadi la mcm² prangai yg pelik²..sbbnye mak ayah sibuk cari duit tambah harat yg x pernah ckup² tue..sape xnak byk duit tp jgn la smpai jadi hamba duit hingga terabai didikan pd anak²..anak² org gaji yg jaga, alih² anak pun jadi mcm org gaji..hehe..berpadalah, sbb pada aku, aku kerja nk bagi kesenangan pada anak disamping bantu suami aku tp aku jgak nk luangkan masa dgn anak..ckuplah kot aku tinggalkan dia kat taska selama 9jam utk cari rezeki..tue pun x sanggup, separuh hati je tp terpaksa..

Sbb tue aku x sanggup bagi mak aku jaga, walau mmg itu akan menyenangkan aku..Mak aku jauh..nun kat kelantan..perjalanan 8jam, bukan dekat..Klau stakat sejam dua xpe, asal x boleh tahan rindu drive je sensorg..ini nak drive sensorng mau la laki aku lock gril x bg aku kuar..huhu..klau mak aku mmg dok nga aku lain la..mmg xla aku nk anta taska yg blom tentu blh jaga mcm nenek dia jga tue..susah senang biarlah aku yg jaga aku yg merasa..nk berpisah sekejap pun aku separuh rela nie kan pulak tido mlm tanpa dia..mau aku x tido²..klau dulu mak aku boleh jaga 6org anak xkan aku sorg pun x blh? Xkan aku nk susahkan mak aku jaga cucu plak..ckuplah penat dia membesarkan aku..

Aku bersyukur dilahirkan di Malaysia sbb Malaysia negara yg sgt kurang bencana..xde gempa bumi(ada ckt²  tp x terukkan, tue pun sbb kene tempias sumatera), xde gunung berapi, xde puting beliung, xde angin taufan..banjir, kemarau, angin manja² tue biaselah..utk ingatkan kita pada PENCIPTA..agar kita x terlalu leka..sbb kekdg kite nie bile dah terlalu senang sering rasa bangga dgn diri sndiri dan kite lupe sape yg berikan semua tue pada kite..

Oh, bukan nak beri ceramah ke ape tp utk ingatkan diri aku sndiri..kekdg aku nie pun cmtue..berckp pada pengalaman sndiri..nie apa yg aku rasa, aku fikir..utk aku lebih bersyukur dgn apa yg ALLAH dah berikan pada aku..


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior." 

 XOXO
 ♥zaza♥

♥ Negeri Kelantan Seindah Namamu ♥



Tanah Serendah Sekebun Bunga
Negeri Tadahan Wahyu
Cik Siti Wan Kembang
Cukup indah namamu
Seindah negerimu

Duhai
Wajahmu nan indah
Persis Jeddah
Yang pernah ku lewati
Taat menjunjung al-Quran
Teguh menggalas syariat
Yang tidak pernah goyah
Tersentuh hati kudus ku

Lantaran aku di sini
Biar tidak pernah ku duga
Bertemu seorang ulama’
Yang dicintai rakyatnya

Lalu…
Kuntum rindu yang lama tersimpan
Terubat jua akhirnya
Biar sekelumit Cuma
Beruntung rakyatnya
Menumpang teduh seorang ulama’
Yang lembut… tapi tegas beribadat
Yang pengasih…namun tidak goyah
Pada percikkan kealpaan dunia
Pasti aku merindui mu lagi
Entah kapan bisa diubati

Cuma setitis doa bisa ku titip buatmu
Moga sejahtera selamanya
Memacu
Membangun Bersama Islam
Moga kita bertemu kembali




Sajak oleh Pelakon Ketika Cinta Bertasbih - Oki Setiana Dewi 





"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior." 

 XOXO
 ♥zaza♥