♥ SELAMAT HARI RAYA ♥




SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR & BATIN
DARI KAMI SEKELUARGA

Norhafizay Hashim, Kamaruddin Mohamed & Iman Ariana


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ WW ♥



APA PANDANG-PANDANG? HIHI



"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ KALAU TAK SUKA, PULANGKAN BALIK......



Sama-sama renungkan dan fikirkan..

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj.

“Horey! Papa balik!” Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

“Tepi! Bahaya tau tak?” Jeritnya.

Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

“Aimin bawa adik ke belakang.” Arahnya pada anak yang sulong.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

“Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita,” pujuk Laila.

Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.

“Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!” Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya.

“Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?” sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu.

“Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman.” Balas isterinya lembut.

“Fail saya kat depan tu mana?”

“Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan.”

“Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi.” Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.

Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. “Laila” Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.

—————————————————————————-

“Saya nak ke out station minggu depan.”

“Lama?” Soal Laila.

“Dalam seminggu.”

“Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?”

“Budak-budak?

“Ikut jugalah.”

“Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat Legacy dulu tu..”

“Masa tu Amirul kecik lagi.” Balas Laila.

Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi.

” Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana.”

“Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung,” Muktamad!

Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

“Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!”

“Manalah saya ada masa..”

“Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!” Dia tersentak dari khayalannya.

Kalau tak suka pulangkan balik!” Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir.

Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..

“Mizi, makan!” Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. “Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah.”

———————————————————————————-

“Papa! Makan!” Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya.

“Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?”

Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.

“Awak masak apa?”

“Mama masak sup tulang dengan sambal udang!” jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut.

“Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!”

“Papa nak ke mana?” Soal isterinya perlahan.

“Keluar!”

“Mama dah masak Pa!”

“Awak saja makan!”

“Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!”

Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan.

“Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?” Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi.

“Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan.”

“Abang tak suka tengok papa marah-marah. .”

“Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?”

Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris.Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?

Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.

“Laila..” serunya

“Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti.” Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.

“Sunyi pulak rumah ni mak,”

“Lama-lama kau biasalah.”

Airmatanya menitis laju. “Kalau tak suka pulangkan!” Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.

———————————————————————————-

“Papa beli apa untuk Aiman?” Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya.

“Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.”

“Tak ada lah?”

“Ingat papa ni cop duit?”

Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang.

Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya.

“Awak tak sihat ke?”

Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.

“Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi.” Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya.

Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat.

“Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!” Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap.

Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya.

“Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!”

Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak.

“Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. ” Ujar Laila perlahan

“Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?” Omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.

———————————————————————————–

“Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni.”

Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang.

Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah.

“Celaka betul!” Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.

“Abang!”

“Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!” Getusnya kasar.

Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.

“Pak Ngah, Eddie nak balik!” Shamizi terpana. Dia mengangguk.

“Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti.”

Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A.

“Laila”

—————————————————————————————————-

“Papa nak ke mana hensem-hensem gini?” Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. “Wangi-wangi lagi. Dating ye?”

“Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff.” Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.

“Ikut boleh?”

“Dia tak ajak family. Staff only!” Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang.

“Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami.”

“Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. “

“Papa pesanlah..”

“Nantilah besar sikit.” Dalihnya.

“Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun.”

“Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,”

Laila terdiam. “Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.”

“Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik.”

“Mama tanya sikit boleh?” Dia mengangguk

“Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?”

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya.

“Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,” ujar Mr. Kwai, tuan rumah.

Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan.

“Kalau tak suka pulangkan!” Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.

Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian.

“Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! ” Laila merenungnya dalam..

Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil.Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa..

Kalau tak suka pulangkan,”

Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.

Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila.

Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.

Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah.

Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan……

p/s:kita manusia selalu alpa, bila dah kehilangan baru kita menyesal..moga kita semua saling berkasih sayang..(x mampu nak tahan airmata dari berlinang bila baca cerita nie..hayatilah)




"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ SAYA MAHU INI

eh apa yg aku nak kan tue..hehe..nie list yg blom aku dapatkan for this raya..nak tau apa..jom tgk bwh..


• handbag (brand lain x penah beli kecuali guess..tahun nie kot nk tukar selera..tp kata peminat tegar guess..hihi)

• sandal..xtau la nk bli yg cmne..asal berkenan oke je..

• tudung..tahun nie mood nak beraya nga tudung bawal..so, blk kg jom la kite meredah wakaf che yeh bersama suami tersayang..iman tggal nga mak tok ye..mama nga abah nak sopim sambil dating..hihi

• baju extra, yg nie xtau lg..tgk yg berkenan je bli..tp klau xde yg berkenan x bli lah..pun di kg jgk..

• gaun iman, akan dicari di parkson alamanda..hajat hati mahu rembat Trudy & Teddy punye gaun..kte tgk jek lah nanti klau ada yg mama dia berkenan..stakat nie gaun blom ada sbb tue nak bli..

• kasut iman, pun nak rembat jgk..tidak diketahuan dimana mau bli..cari sajelah smpai jmpe yg berkenan..ingat nk bli kasut kait tue..klau jmpe lah..


Oke, done aku punye..encik suami punye lak...


♥ jeans..cari di kb mall..ada butik levis kat sana..sini x berkenan..org cerewet camtue lah..mengalahkan pompuan..huhu

♥ t-shirt..pun kene cari nga dia..kata cerewetkan..susah nk surprisekan dia..jenis memilih sgt²..

♥ kemeja pun sama..kene cari yg btol² dia berkenan..klau x merasa la ko beli tp dia x pakai..sentap di situ..taukkkk

♥ sandal..nie pun ikut selera dia..smua nie kite cari di kb mall kat kg..kat sini dah x sempat..lgpun x kuasa nak sesak² dgn bwk iman lagi..nanti iman bye bye ye..mama kasi tggal nga mak tok sekejap..nanti mama bagi hadiah..eh...=)


selebihnye, xde kot..tue je..lgpun membeli x selalu..time cmnie je nak beli tuk mama&abah..iman punye dah selalu sgt beli..jeles abah..hihi


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ JOM BELAJAR ABC, ALIF BA TA



Slow², ajar Iman..sikit²..x blh sekaligus..pembelajaran secara spontan hari² dah buat..anything yg aku x bagi dia buat aku akan explain kenapa x boleh..setakat nie aku tgk dia boleh paham..boleh dikatakan apa yg aku xbagi dia xkan buat..

xdela aku nie garang sgt tp sebolehnya aku nak ajar dia dari kecik apa btol dan apa salah..xde hal klau dia buat salah dulu tp bak kata pepatah, lebih baik mencegah dari mengubati kan..mmg aku risau sgt bab mendidik anak..coz klau salah didik boleh jadi masalah besar..


Aku x teragak-agak tegur if ada org yg bagi ajaran salah kat anak aku..dlm hal nie aku xnak berkompromi..she's my daughter so menajdi tanggungjawab aku memberi yg terbaik pada dia..bkn la aku nie x dgr langsung pendapat org tp aku dgr, fikir dan buat keputusan..

x kirelah siapa dia mak aku ke, mak mertua ke, husband ke..salah tetap salah..selalunya mak aku mmg x campur hal anak² dia..rumahtangga dan keluarga sendiri bentuk ye..dia just nasihat je..biasenye org lain yg lebih²..klau btol xpe gak nie mostly xleh pakai..huhu..so, aku wat dunno je..biase la..aku kan keras hati dan keras kepala..mak aku pun tahu aku nie cmtue..haha..

eh, terlajak la plak..sama² la kita mendidik anak ke arah yg baik dan btol..TQ...=)


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ TAG - LAGU RAYA KEGEMARAN SAYA



Dapat tag dari aDieyZa about lagu raya kegemaran saya..nak tau ke?

jommmmm


KEPULANGAN YANG DINANTI - AMAN SHAH


Bergema suara takbir di angkasa
Selembut bayu meresap ke dalam jiwa
Betapa hatimu terharu
Menyambut anakmu kembali

Terbayang senyuman di wajah nan sepi
Pulangnya anakmu di pagi yang murni
Kasihmu seharum kasturi
Melambai anakmu kembali

Dalam dakapan keheningan maya
Pertemuan yang menyentuh di jiwa
Sekian lamanya terpisah
Harapan kini menjadi nyata

Kiranya perpisahan terjadi lagi
Anakmu pergi mencurahkan bakti
Doamu teriring selalu
Semoga bertemu kembali

Pulanglah di hari raya
Begitulah harapan ayahanda


disebabkan kampungku sgt jauh nun di kelate sana..haruslah lagu nie yg jadi feveret..sayu sgt..huhu..dah la jarang dpt blk kg kan..sob sob..

korang plak?ape lagu raya yg korang suka..xnak tag..saja tanye..hihi


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ UPDATE 10 BULAN ++




Oke, ptg nie nak update apa yg Iman Ariana dah pndai di usia 10++ nie..let's go...


• dah pandai sebut abah, adik dan ma..even not mama xpe asal boleh kan..

• berdiri dengan berpaut kat apa² then bile nak trun dah pndai imbang badan pusing then turunkan tangan dulu..bijak anak mama..baru la x sakit kan..hihi

• merangkak laju² kadang² smpai tersembam..huhu..

• salam cium tangan, babai.bagus la dik (raya salam byk kali ek..leh dpt duit raya bebanyak..hihi)

• bile tnye nak susu x?otomatik tros tgk kat meja tmpat susu dia..sekali tue dia pernah tunjuk tin susu dia..aku blurrr, oh dia nak susu..haha..blh plak aku blurrkan..hihi

• bile yakyak, tros pg bgtau aku dgn cara tersendiri..iaitu hek hek menyondol aku..huhu

• biler mama marah, pndai pujuk mama dgn wat muke mintak simpati..pastu dok haaa haaa kat mama..yg nie sweet..

• plg teruja, biler dia bersin aku sbut alhamdulillah..diapun sebut jgk Alhamdulillah..even x jelas, syukur..

• biler aku sebut abc, tros la pandang kat dinding yg aku tampal abc tue sambil jari telunjuk dok tunjuk² mcm aku ajar dia..clever girl lah..

• dah byk paham biler aku ckp pape..kirenya mengikut arahan..anak yg patuh tp harus dgn suara yg kuat..slow² dia xlayan..high pitch tros..haha

• suke tgk tv..pantanglah buka babytv..mesti x pandang bende lain..yg nie senang keje..leh aku ke hulur hilir tanpa ade budak merangkak dok mengekor je..huhu

• dah pndai sedih bile aku marah..mesti cebik bibir pastu aku marah lagi nanges tros..haha..aku suke je usik camnie..hihi..dah kata dok berdua je kan salu..dialah jadi bahan aku..haha

• bila aku zikir lailahaillah, otomatik badan dia goyang mcm org zikir tue..yg x tahan over lak goyang..smpai nk jatuh..haha


erm..tue je kot..klau ada lagi nanti aku tambah lg..


Iman pkai baju blogger mum..ngam² nga badan dia..suke..nanti blk kg nak kasi dia pkai lagi..haha..haruslah menunjukkan..lalalala


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ TEST TEST TEST...



SURPRISE...........





















TARAAAAAAA


MY GEGIRL IN HER BAJU RAYA..SANGAT SESUAI..SUKE..
blk je umah tros tanggal baju tido iman pkaikan baju nie..
ngam..sedang elok..excited..nanti raya kita sedondon dik..weeee...
nanti mama tocang dua rambut tue, letak riben bagai ye..
baru la feeling tersgt gegirl..hehe..


tapi, ade ke pkai baju kurung tp duduk cenggini..posisi kesukaan..tgk babytv cmnie la dia duduk..geram owh..klau mama panggil dua buat dunno..alih² mama tukar channel..haha jahat x mama..pastu dia muke pelik sbb channel dah lain..haha..suke mama kenakan dia..

tgk la muke dia tue..muke blur ikut abah..haha..asal blur je abah ek..yela abah salu blur..mama pun suke sakat abah..haha..


psssttt, rindu abah iman..lalalala...=)


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ BEZA TAK?


Mulakan hari nie dgn entry simple..rajen lak tetibe..nak show off Iman dulu dan skrg..sama ke lain org rase..jommmm



Nie Iman baru usia 2 hari..masih fresh..time nie kul 1 pagi..kecik² dulu susah btol nk tido..seb baik la lepas bersalin mama rasa kuat lain mcm..haha..yela 9bulan alahan teruk asyik melepek je..bersalin jek tros segar..hihi..

rindunye time mula² bersalin dulu..except tang sakit tue aku x rindu..haha..klau boleh x nak ingat dah..ngeri..huhu


dan nie Iman skrg..gambar semalam..usia 10 bulan 1mggu 2 hari..ada beza ke x ye..ermmm..rambut maintain..lebat cam dulu..cme skrg makin panjang..iman nie lepas bercukur/botak sekejap je tumbuh blk rambut..memg mama nga abah dia pun pesen rambut cepat panjang..huhu..hidung maintain..belah abah dia..xnak gtau sape..huhu..tensen..mata abah, mulut mama kot..telinga abah..kening abah nga mama(sama)..tapi muke nampak abah sebijik..hehe


next entry iman try baju raya ek..hihi


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ BAJU RAYA SI MANJA SAYA =)


yeay, baju iman dah siap..bru mggu lepas ukur dah siap..bagus lah tailor kami nie..hehe..thanx izan sbb buat baju kami sama..actually nie lebihan baju kain raya aku..then izan ckp blh buat sepasang baju kurung tuk iman aku mesti lah nak kan..sedondon kami tahun nie..encik suami je bli baju siap yg kaler lebih kurang sama dengan bunga tue..hehe..


tadaaaa, nielah baju raya iman..aku punye pun same jgk cme bezanya aku wat baju kurung pesak rasenye..so, adelah cutting ckt xdelah straight sgt..baju jenis lain kurang minat..huhu..x sabar nak blk pakaikan pada iman..wuhoooooo...=)


pandai izan ambik bunga dan manik tue..ngam ngam..dan x sabar nak raya okeh..haha..raya bertiga lain rasenye dari berdua..tahun lepas berdua tp iman ada dlm perut x kuar lg..tahun nie pasti ada gambar raya sefamily..sblom nie xde kan..ishhhh x sabarnye....lalalalala



"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ #13 RAMADHAN



Sabtu lepas, iaitu 13 ramadhan aku satu keluarga berbuka puasa umah akak aku di bangi..menu utama Nasi Kerabu Homemade..mavelesssss sgt..walau jauh dari kg tp tetap dpt makan nasi kerabu yg sedap..hehe..disebabkan encik suami aku keje sabtu tue..makanye terpaksa la aku drive sndiri pg umah akak aku tue..

Gerak dlm kul 2 lbh..jalan agak jem la..agaknye org kuar sopim kot..Iman behave la jgk..ckt² prangai dia tue aku leh handle lagi..dah biase kan..yg risaunye mlm tue sbb aku kan rabun..nak drive malam nga Iman lagi mmg agak mencabar la ckt..encik suami lak dari tempat keje tros g umah akak aku..so mmg blk kete asing² la kan..


Iman sonok sgt main nga abg zafran yg tgh dok ngadap game kat blakang tue..ini budak walau bru nak masuk 3 tahun tp cerdik yg amat..agaknye mmg btol kot org ckp budak nie klau suke men game dia punye otak len mcm ckt..mulut pun mmg hebat..skali dia tnye terkial-kial ko nk jawab..aku rase kan budak zaman skrg nie mmg sume cerdik² la..

yg si iman lak x renti gelak tgk gelagat abg zafran tue..senang keje mama..leh la mama dgn senang hati masak..haha masak ke..x jgk..aku tukang hiris ulam-ulaman je..eh susah tau..abis calar tgn aku..huhu..sambal akak aku buat..aku bwk ayam special oke..haha..x abis² nga ayam special..hiksss


Nie lah menu kitorg ari tue..Nasi kerabu homemade, puding caramel akak aku buat, keropok goreng dtg dr kg, ayam special, air twister oren, kurma..mmg sedap sgt..ade lg sambal dan ulam yg akak ku bekalkan..leh makan lagi seround.. Iman lak asal kul 7 nak tido..tp seb baik jgk..aman kitorg nk buke puasa..hehe..nak blk pun senang..sbb dia tgh tido, aku angkat je masuk carseat..Alhamdulillah smpai umah dia sedar..x mengganggu la aku drive..



"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."
XOXO
♥zaza♥

♥ AKHIRNYA ♥




Klau ritu aku sentap sbb Iman panggil abah dulu..x sebut mama lagi..tp semalam aku teruja lebih..byk kali dia sebut ma..ma...even x penuh like mama tp aku dah suke sgt..dia sebut tue bile dia nanges..hehe..aku tgh sidai baju dia, bleh plak dia g panjat bakul tue...aku ckp la jangan dia buat jgk..ape lagi mama dia nie kan kepala angin..laju² aku ltak dia kat luar blk aku tutup pintu..time tue la dia nanges panggil aku maa...maa...hehe


terus aku bukak pintu, laju² jgk dia merangkak dtg ke aku sambel nanges sebut maa...maaa... lagi..seronok nye..pastu masa buke puasa plak abah dia dok ajar sebut adik..sekali dia sebut weh..haha..seronok..dia sebut adik pastu dia sengih..geram sgt tgk dia masa tue..aku plak ajar sebut abah pun dia sebut jgk..haha..teruja kitorg..


then, mase dia nak tido sesangat semalam..dia nanges sebut maa...maa... lagi..Tuhan je yg tau betapa seronoknye aku semalam..terus dah x sentap lagi..hehe


Nie baju yg aku tempah nga kak lizothman, ngam² kat badan Iman..baju oke even panjang ckt yela aku kasik umo setaun kan..kain panjang xpe aku lipat..boleh la dia pakai lama ckt..xdela membazir sbb 3pasang baju kurung aku wat tuk Iman..hehe..saje try test..


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ 11 Ramadhan




Semalam aku dah gtau aku buke pose sorg² kan..so, mmg malas nak masak..malas nk berperang nga si kecik tue kat dapur..so, ambik langkah paling selamat..masak sesuatu yg sgt simple dan senang..pejam mata pun boleh tauukk..hehe

nak tgk?

meh

scroll bawah



lagi


lagi



dan lagi..hehe



Taraaaa, mee megi cepat dimasak sedap dimakan..hehe..tumis bwg putih, taruk sotong, ayam, udang..kul 7.15 bru aku masak..sdg elok nak buke si kecik tue tido..syukur..boleh aku mkn dgn tenang..hehe..buke megi bertemankan air soya..sedang elok aku abis mkn basuh pinggan semua..Iman bangun..hehe..abah dia lom blk lg..

Aku saje la tnye abah mane?dia pandang pintu sbb abah dia mmg salu muncul ikut pintu..haha..yela, blk keje kul 7mlm bru smpai umah..mmg ikut pintu jek la kan..hehe..tetibe dia sebut aaabah! aaabah!..oh sentap hati aku..mmg dh byk kali tp aku x sure ape yg dia salu sebut..kurang jelas..tp mlm td mmg jelas dia sebut abah..aku suh la dia sebut mama..dia boleh sengih kat aku..haha..xpela dik..even tue first word kamu mama redha la..hihi

oh lauk dlm peti dah nak abes..tggl sotong sekor dgn udang beberapa ekor je..so tghari nanti kene la laju² g beli kat pasar presint 8 tue..hari nie masak ape ek..encik suami request tomyam..eh sejak ble pndai request nih bang..huhu

diakhiri dgn gambar budak cerdikbijakpandai dah boleh sebut ABC..yg tue nanti aku story yek..hehe



"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ TO IMAN ARIANA BINTI KAMARUDDIN ♥




♥▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬​♥
It's Daughters' Week! If you have beautiful Daughters' that you love more than you can describe, copy and paste this to your status for a little while but hold them in your Heart for a Lifetime..
♥▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬​♥


♥ ♥ ♥ LOVE U MORE THAN EVERYTHING MY BABY GIRL ♥ ♥ ♥


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ TODAY BUKA DENGAN IMAN JE


Eh, nape nga Iman je?Encik suami kan keje siang mggu nie..ye ye..dia berbuka kat luar..dpt jemputan dari company dia..huhu..kat Bangi Golf Resort lagi..ye, I nak ikut tp x blh sbb jemputan tue utk dia sorg je..menyampah tau..

dan aku pun memberontak sbb x dpt ikut lalu hari nie membawa diri dengan berbuka lauk beli sajork..haha..senang keje aku xyah masak..semalam ngam² siap masak azan sbb sibuk nga Iman dok ngacau..letih sungguh..mmg sibuk nak jadi chef btol la..siap la awak dik nanti besar klau malas mmg kene secubit nga mama..huhu


Anak manja saya & encik suami..mengades pun ye jgk..asyik nak kepit je..


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ Rabu Dengan Kata..HaHa ♥

Walaupun ini anak sgt "nakal" (nakal baby biasa la..nak cuba sesuatu yg baru kan), tapi bila mama or abah dia solat..sgt behave tau..dok je kat tepi tgk..muka mcm blur..agaknye dia pk ape la mama nga abah aku buat nie..haha..langsung dia x kacau tau..padahal letak tepi sejadah tue je..blh je kan dia nak duduk atas sejadah tue tgh aku semayang tp x gerak langsung..statik je..smpai la aku sudah solat..klau budak lain mmg x la kan..lg hebat ada budak pg naik atas tengkuk time tgh sujud..haha..

Alhamdulillah..harapnye besar nanti menjadi anak yg solehah..selalu time dia tido aku solat..dulu kecik² blh la..tido byk..asal dia lelap je berkejar la ko pg semayang..ate aku kan dok salu sorg ble hubby keje malam..klau abah dia ada x kisah sgt..skrg klau nk tggu dia tido beruban la ko di situ..huhu..nak xnak kene semayang gak time dia sedar..masa awal nak try dulu risau gak..tp dia sgt baik oke..x kacau langsung..

yg dia pakai kopiah abah dia tue aku saje je try..kebetulan ada kat atas sejadah tue abah dia x simpan..tgk la muke dia..blurr sgt kan..haha..bru bgun tido nie sbnarnye..aku tgh semayang pastu bunyi pap pap dia merangkak..(nmpak sgt x khusyuk kan..haha..)mse tue tgh tahiyat akhir..siap bg salam pusing tgk dia dok depan pintu..tros bg dia pkai kopiah laju² ambik fon..haha..


psstt, salu wat wordless wednesday je..ari nie penuh dgn word..haha


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ 2 HARI BELI LAUK BERBUKA


Oke, 1st time nak post gambar lauk berbuka..dah nak masuk 9hari kan..baru 2 hari aku bli..last week mase encik hubby keje malam..malas nak masak..so, beli di kedai sajork..gambar yang aku masak xde sbb x sempat nak ambik..bz masak pastu siap dah buka..ape lagi melantak la..hehe


telur itik masak lemak, gulai nenas ikan sepat masin, siakap@talapia bakar..lupe lah ikan ape..huhu..selera..biase la kalau membeli..mmg selera over..klau masak oke je..ayam goreng pun laju je..haha..nie hari ke 3 puasa..

nie plak menu hari ke4 pun bli jgk..kailan ikan masin, gulai ayam, daging masak kicap..masakan kedai biase² aje..nikmat makan ckt sbb klau masak sndiri makan sedap je rase..haha

hari nie xtau lagi nak masak ape..mcm nak masak singgang pedas kerisi, kangkung goreng belacan & telur dadar..doakan sempat ye..dgn si kecik tue lagi..huhu..semalam leh la bersenang hati masak sbb adik ipar aku ade tolong pegang dia..ari nie perang la aku dgn itu anak..


korang lak masak ape rinie?ke beli je?hehe


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."
XOXO
♥zaza♥

♥ MALAS


Perangai "rajin" aku dtg blk..haha..malas la weh..malas nk update blog..kata pose kan..nanti klau prangai rajen dtg aku kasik update..baju raya pun x tunjuk lagi kan..hehe

oh ye, ari nie 9/8/2011 IMAN ARIANA genap 10 bulan..wuwuwu dah besar anak daraku..lg 2 bulan dah setahun..nanti rajen aku update perkembangan dia..adiooosaaaa

pssstt: buke ape rinie? aku sepanjang posa 2 hari beli selebihnya masak..rajin kan..haha

"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ SUPERMAK

Sekarang tgh kecoh kat tv3 drama bersiri #supermak kan..ala yg nasha aziz berlakon tue..setiap isnin jam 9.00 malam..first episod aku tgk ritu mmg best..so, semangat nak tgk sgt tinggi..apatah lagi heroin nye cun sehhh..nasha aziz..mmg cun malaweh..hehe..walau ada yg x logik tp biasa la..mane de citer super power yg logik..semua tipu kan..janji hati terhibur..haha

nie dia supermak..hebatkan..dan aku rase aku jgk adalah #supermak..
even aku xde super power apa pun..tapi aku adalah #supermak dalam cara yg tersendiri..
kenapa?sbbnye aku berdikari menjaga anak tanpa bantuan suami atau sesiapa pun saban hari dan malam..
hebatkan?sudah tentulah..aku dah jadi #supermak yg multitasking walau saban hari jenuh berperang dgn si kecik yg makin lama makin panjang akal..
seawal pagi aku bangun bersiap nak pegi keje..siapkan beg Iman..makesure segala keperluan dia utk sehari ada dlm beg doraemon tue..haha
dgn kudrat aku yg x seberapa nie aku galas beg dia dan dukung dia..kadang² si anak tue tido & kadang² dah bangun..

satu hal plak nak berperang dalam kete suh dia dok diam kalau dia bangun awal pagi..sbb tue aku suke klau dia tido time aku nak anta g nursery..si kecik tue skrg makin besar makin x nak dok dlm carseat..padahal kecik² dah train kan..stressss

pastu masuk keje jam 8.00 pagi.. zup zap buat itu ini dah kul 5.00 ptg..blk ambik dia kat nursery..time nie mencabar oke..tambah² lg bulan pose yg semua org kalut nak blk awal konon nak masak padahal bli saje..tue pun kecoh..haha..yg lelaki pun same konon tolong masak padahal blk tido..huwa huwa huwa..

smpai nursery tnye ape dia buat rinie pastu cabut blk..klau kene mood dia mmg dia diam je..tp klau mmg mood dia x elok jenuh aku nak berperang dgn dia..dgn nak drive lg pastu nk menceriakan mood dia lg..seyes aku stresss..huhu..kene plak jalan jem yg cam x masuk akal (ye, putrajaya kekadang jem ye..)..mau la kene maki berbakul² driver yg x berhemah tue dgn aku..huhu..

smpai rumah dlm kul 6 plg lambat lg lah penat..mengekor jek mane aku pegi..feveret dapur la..smpai kan bebrapa hari lepas kejadian kepala terhantuk dkat tong gas..dah konon eksyen hebat berdiri nga lutut pastu lepas dua² tangan..ape lagi, bising satu rumah dgn tangis dia..seb baik la xde pape..nie anak salu bikin aku naik darah tau..

klau dia tido awal seb baik lah..boleh aku basuh botol susu dia dgn aman..masak makan malam..keluarkan baju kotor dia dari beg doraemon..kene nasib kurang baik dia x tido langsung..mmg sgt la mencabar buat keje klau dia x tido..ade je yg dia nak buat..mane aku nak buat keje dgn nak monitor dia lg..kekadang babytv pun x jalan..

pastu kene mood dia x nak tido berjaga la ko melayan dia smpai la dia mengantuk..ada tue smpai kul 1 pagi taukk..smpaikan aku pening sbb penat dan x ckup tido..encik husband mmg la salu xde kat umah..hari keje mmg kul 7mlm bru smpai umah klau keje siang..pastu dah ngantuk+penat nak tido..aku jgk kene layan Iman..klau keje malam mmg aku berdua nga Iman jek la..hari mggu kekadang je ade..kene nasib x baik sabtu ahad pun kene keje..sudahnye smpai aku dah lali klau dia xde..

penat mmg penat..tp nak buat cmne..tue blom lagi tambah anak lg sorang..mau aku jadi hantu kak limah nanti..sbb tue aku x layan sgt klau sape² yg x setuju nga family planning aku..Iman masuk 4 tahun lebih bru aku proses anak kedua..yup..lama..tp aku tahu kemampuan aku sbb tue itu yg aku rancang..so, sape² yg nak ckp itu ini..#AAK..haha..bkn ko yg nak jaga anak aku kan..suke ati aku lewwww..=)

sape yg dalam situasi aku kompom akan paham apa yang aku rasa & hadapi..blom lagi stress kat tempat keje..stress dgn org yg suke stresskan aku..haha..even aku xde power ape² tp bagi aku, aku dah smpai tahap #supermak.. semua aku buat sendiri..sbb aku jenis yg ape yg aku nak itu yg aku kene dapatkan..aku x suke org yg lembap nie..huhu..dalam kata lain aku nie kurang kesabaran ckt la..nak semua cepat je..terikut nga perangai boss..haha..

sbb tue Iman sgt manja nga aku..sbb boleh dikatakan selain nursery, dgn aku plg lama dia bersama..dgn abah dia pun x heran sgt..yela, selalu xde depan mata dia..nak tido cari aku..nak susu aku jgk..nak gtau dia berak pun aku jgk yg dia terjah..semua aku..


yes, i am #SUPERMAK..

opppssss, panjang lak..ikut kome la nak bace ke idok..lagipun nie blog aku..dah tentulah pasal aku dan sape yg aku nak tulis..salam ramadhan..(tetibe)


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ 9months 25days

Alhamdulillah..semalam Iman Ariana dah boleh berdiri sepenuhnya dekat sofa..klau sblom nie dia hanya berdiri separuh dengan lutut saje sbb kaki terlalu panjang..so maybe dia ambik masa training tuk berdiri penuh..happy sgt mama dia nie..hehe


Kalau dulu, dia dpt berdiri berpaut macam nie je..guna lutut..sbb badan x kuat lagi nak bangun..tue pun tgh training tp x dpt²..


Syukur, semalam 3 ramadhan Iman dah boleh berdiri penuh dengan berpaut pada sofa..aku pun terkejut..biasa mmg dgn lutut je tp semalam dengan kaki oke..kaki..haha..aku lak over excited..


muke terkejut sbb mama panggil..owh Iman nie mmg dengar ckp aku..sbb aku garang..klau aku x bagi buat dia mmg x buat..sbb maybe dia tahu mama dia nie garang yang amat..huhu..klau dia nk buat apa² mesti pandang aku dulu konon mintak permission la kan..klau aku senyum maknanya boleh..klau aku ckp NO..dia akan otomatik dtg dekat aku blk pastu sandar kepala kat aku konon ambik hati..sgt bijak ini anak taukk..

Aku mmg xleh nak buat apa la..mmg aku garang..pantang aku klau aku x bagi buat org buat..huhu..darah panas..cepat mendidih..haha..tapi klau dengan iman lepas aku marah dia mesti aku pegi cakap nga dia baik² kenapa aku x bagi dia buat..dia macam paham coz lepas tue dia mmg x buat sbb dia tahu x blh kan..

oke bye..hihi



"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."


XOXO
♥zaza♥

♥ # WORLDLESS WEDNESDAY

♥ ANAK MANJA SAYA ♥


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

♥ Harapan Ramadhan ♥

Alhamdulillah..hari pertama berpuasa..bersahur bersama suami tercinta tetapi berbuka petang nanti ditemani Iman Ariana tersayang..Encik suami keje malam mggu pertama puasa nie..xpela dah xde rezeki nak berbuka dengan dia awal puasa nie..InsyaAllah mggu depan..

Apapun, masih belum terlambat utk aku sekeluarga ucapkan SELAMAT BERPUASA buat semua yg sudi menjengah blog aku nie..bahasa sopan ckt menghormati bulan yg mulia nie.. =)


~Harapan Ramadhan by Raihan~

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."


XOXO
♥zaza♥