♥ RESEPI BUBUR IMAN

11:30:00 AM

Dah lame nak share tapi asyik lupe jek..ari nie Alhamdulillah ingat..Nak kasi resepi bubur Iman sejak dia usia 6 bulan aku start bg mkn..mule² puri then campur nasi..Aku x penah kasi Iman makan nestum..Alhamdulillah makanan dia homemade by mama dia sndiri..Even aku sorang² tapi aku tetap pastikan aku masak bubur tuk dia..mmg x penah bali nestum apatah lagi try bagi..

Bubur Satu

Bahan²

beras basmathi 3 genggam
bayam (potong ikut suka then basuh bersih)
brokoli (potong ikut suka then basuh bersih)
epal (buang kulit, biji then potong kecik²)
ikan selayang/sardin (ambik isi saja)

Cara²

1) basuh beras then masukkan smua bahan dgn air secukupnye serta masak dgn api perlahan
2) tggu hingga nasi betul² masak, klau x ckup air tambah..
3) ble nasi dah masak elok, biar sejuk sekejap
4) kisar smpai halus/lumat (tuk permulaan mkn baby 6-7 bulan)
5) Ibu bekerja leh masukkan dlm bekas kecik² ikut selera anak
6) simpan dalam peti ais (tahan smpai 3 hari)

Bubur Dua

Bahan²

beras basmathi 3 genggam
carrot (potong ikut suka then basuh bersih)
bunga kobis (potong ikut suka then basuh bersih)
buah pear (buang kulit, biji then potong kecik²)
ikan merah / isi ayam

Cara²

1) basuh beras then masukkan smua bahan dgn air secukupnye serta masak dgn api perlahan
2) tggu hingga nasi betul² masak, klau x ckup air tambah..
3) ble nasi dah masak elok,(nasi dah masak otomatik bahan pun masak) biar sejuk sekejap
4) kisar smpai halus/lumat (tuk permulaan mkn baby 6-7 bulan)
5) Ibu bekerja leh masukkan dlm bekas kecik² ikut selera anak
6) simpan dalam peti ais (tahan smpai 3 hari)

Bubur Tiga

Bahan²

beras basmathi 3 genggam
Ikan bilis ( dibuang tulang dgn betul²)
Buah kurma (buang kulit sbb takut anak tercekik)
kismis

Cara²

1) basuh beras then masukkan ikan bilis dgn air secukupnye serta masak dgn api perlahan
2) tggu hingga nasi betul² masak, klau x ckup air tambah..
3) ble nasi dah masak elok,(nasi dah masak otomatik bahan pun masak) biar sejuk sekejap
4) masukkan kurma/kismis then kisar smpai halus/lumat (tuk permulaan mkn baby 6-7 bulan)
5) Ibu bekerja leh masukkan dlm bekas kecik² ikut selera anak
6) simpan dalam peti ais (tahan smpai 3 hari)

Itu bubur yg iman makan tiap² mggu aku tukar resepi..sekarang iman dah mkn bubur kasar..aku kisar ckt jek..ble dia dah masuk 10 bulan aku masak bubur gune slow cooker je xyah kisar dah..Iman mmg aku x kasi nestum langsung sbb susu FM yg dia minum dah ckup gula tuk dia..Iman mbum susu Similac LF..aku tgk kandungan gula oke..

Roti pun aku dah suap ckt²..air masak mmg dia gemar mnum tp ikut sukatan yg btol sbb baby yg blom setahun nie byk pantang larang ckt..

Nak share satu bende, abg aku dah bagi anak dia makan yg bru umo 8 bulan lbh ( 2mggu muda dari Iman) makan nasi ketul² mcm kite nie beserta kari..padahal bininye nurse..aku xtau la jenis malas ke hape..skrg mmg la x nampak effect kan..tp nanti lame² tgk la effect tue..aku nak ckp lebih² pun malas..anak hang lantak hang la..sakit ke ape hang yg tanggung..


"Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."

XOXO
♥zaza♥

You Might Also Like

4 kata cinta

  1. aku suka makan bubur ayam tau.... aku letak sayur... sedap

    ReplyDelete
  2. mane kamu dpt resipi ni yunk? siap campur buah skali.. best la iman mama dia rajin msk.. huhu...

    ReplyDelete
  3. org kg aku..baby sbln dua da bg mkn nasik..tmasuk nenek aku...tp depends..skg ni kn mcm2 penyakit...so..better prevent kan...x saba nk bg aryyan mkn...mayb aku start bg puree carrot..potato cmtu dlu kot..br bg nestum or beras..

    ReplyDelete
  4. bagus resepi ni, cukup semuanya. ada sayur, ikan/ayam dan buah. salam BW

    ReplyDelete

♥ TQ tinggalkan jejak anda, Love ♥