♥ Jangan Suke Merendahkan Orang Lain

9:36:00 AM


Terpanggil utk menulis entry berkenaan isu hangat di twitter semlm yg membuatkan kaum ibu meradang or naik angin..apatah lagi selepas membaca entry Mommy 'Aish
ini sekadar luahan hati & peringatan agar lenkali jaga bahasa dan tulisan anda..

Ye, isu anak sgt sensitif..apatah lagi bile dikaitkan dgn kebolehan seorg Ibu menyusukan anak sepenuhnya tanpa susu formula..Aku juga seorang ibu dan semestinya aku paham bagaimana perasaan seorang ibu yang tidak mampu menunaikan tanggungjawab fully BF..sebenarnya setiap ibu nasibnye berbeza..ada ibu yang nak sgt BF anak smpai anak usia 2 tahun tapi takdir Allah menetapkan dia tidak mampu..siapa kita utk menghukum..
Ada juga yg susu byk tp terhalang dgn pelbagai masalah..itu uga takdir..kita hanya mampu merancang dan berusaha, DIA yang menentukan..

Aku salah seorg ibu yg nak BF anak selama yg aku boleh dan mampu tp apakan daya hanya 3 bulan Iman Ariana mampu merasa kelazatan susu ibu..fizikal yg agak kurus dan kurang selera makan adalah punca susu aku x banyak..bukan x berusaha tp masalah lain jugak turut menyukarkan..aku Redha asalkan anak yg aku kandung 9 bulan sihat walau dia hanya minum susu formula..kecerdikan & kesihatan seorg anak bukan bergantung pada susu ibu @ susu formula..jika ALLAH telah mentakdirkan seorg anak itu diuji dgn kesakitan siapa kita utk menghalang..ramai anak yg minum susu ibu sepenuhnya tapi tetap selalu jatuh sakit & ada anak yg minum susu formula tp sgt jarang sakit..

Tolonglah jgn memandang rendah pada golongan kaum ibu yg xmampu fully BF anak sehingga usia 2 tahun..siapa tahu dengan kebanggaan dan riak yang sedemikian, ALLAH akan menarik balik nikmat tersebut dari anda..Mohon prihatin pada perasaan orang lain..mungkin juga ALLAH turunkan musibah pada anak anda kerana kesombongan anda itu..tolonglah jangan merendahkan orang lain..Jangan terlalu riak & takbur dgn kelebihan anda yg satu itu sedangkan disebaliknya masih byk kelemahan anda..
Jangan suke mengata orang, esp kaum ibu kerana anda juga seorang ibu..dan yg belum menjadi ibu, tunggulah..INSYAALLAH suatu hari nanti anda juga akan jadi seorang ibu dan ketika itu baru anda faham perasaan seorang ibu..jgn persendakan ketidakmampuan org lain dgn perkataan anda itu..


Sekadar luahan


XOXO
♥ZaZa♥

You Might Also Like

4 kata cinta

  1. TQ yunk..ko da kasik kaw2 info..hehe..kan kan..niat murni kite di salah ertikan dan di label sedemikian rupa..rasa nak marah pun tak guna..coz dia ade anak..dan kene la phm perasaan ibu..bukan bermakna dgn beri anak susu ibu 100% anak akan sihat sempurna..tak jugak..ade yg anak yg bg FM lebih sihat dr ibu yg bg susu ibu..so fikir kan la dengan waras..jgn sewenang-wenang yer mengelar org sebegitu..perkataan tu sungguh tak sesuai langsung dan menjatuhkan martabat seorang ibu yg BF kan anak..

    ReplyDelete
  2. -->>
    ♥ Mummy 'Aish

    sgt geram babe..nak jge aku kasik ayat over tp xmo la jadik isu lak nanti..tp pelik tgk anak dia yg terlebih sihat..jgn asyik dok ngata org tp anak obes..jwb la sendiri..huhu

    ReplyDelete
  3. soal BF pun boleh dijadikan isu? apelah orang-orang macam tu. suke nak bagi orang sakit hati.

    ReplyDelete
  4. huhuhu...mane x naik angin,sedap2 mulut die jer...alaa...br 4bln bf dh nk kecoh2...bengang wei!!!kang Allah tarik blk nikmat yg die bg tue br tau...

    ReplyDelete

♥ TQ tinggalkan jejak anda, Love ♥